Learning Lab voor Sociale Experimenten

Kennis over de werking van projecten of interventies is voor vermogensfondsen cruciaal om strategische keuzes te kunnen maken. Door middel van een sociaal experiment kan onomstotelijk bewezen worden of een project of interventie werkt. Het ECSP heeft daarom in februari 2015 in samenwerking met prof. dr. Dinand Webbink en de vakgroep Algemene Economie van de Erasmus Universiteit Rotterdam het Learning Lab voor Sociale Experimenten opgericht. Vermogensfondsen kunnen hier terecht met hun vragen over de effectiviteit van specifieke projecten of interventies en kunnen ondersteuning krijgen bij het opzetten en/of uitvoeren van sociale (quasi-)experimenten. Het Learning Lab voor Sociale Experimenten heeft als doel om de praktische toepasbaarheid van sociale experimenten als onderzoekstechniek bekender te maken, wetenschappelijk kennis te leveren over de effecten van interventies, deze kennis te delen binnen de filantropische sector en daarmee een bijdrage te leveren aan het oplossen van maatschappelijke problemen. 

Op 16 februari 2015 vond er een ECSP Informatiebijeenkomst op de Erasmus Universiteit Rotterdam plaats om het Learning Lab voor Sociale Experimenten te introduceren aan vermogensfondsen. Tijdens deze bijeenkomst legden prof. dr. Dinand Webbink en prof. dr. Robert Dur aan de hand van concrete voorbeelden uit wat (quasi-)experimenteel effectonderzoek is. Daarnaast vertelde Nanne Boonstra, Research Manager bij Stichting De Verre Bergen, meer over de ervaringen van dit vermogensfonds met deze evaluatiemethode. Beoogd doel was dat de deelnemers aan het einde van de bijeenkomst meer kennis hadden over de haalbaarheid en toepasbaarheid van dit type onderzoek om de effectiviteit van hun eigen projecten te bepalen.

Voor meer informatie over het Learning Lab voor Sociale Experimenten kunt u de flyer downloaden of contact opnemen met dr. Mirjam Locadia, Knowledge Management & Research coordinator bij ECSP: locadia@ese.eur.nl of 010 408 1344.