Be Inspired | 08 Februari | Innovatie in het Transport(recht)

8 Februari 2013 – 16.00-18.00 uur

M-Gebouw (M1-19), Campus Woudestein

Direct aanmelden: klik hier

Beschrijving

De zeescheepvaart zorgt voor 90% van het wereldwijde transport van goederen en is hiermee de motor van de wereldeconomie. De mondiale zeescheepvaart draagt voor ongeveer 2,7% bij aan de totale mondiale uitstoot van CO2.

Welke rol speelt innovatie bij de economische groei en de versterking van de concurrentiepositie van de Nederlandse zeescheepvaart en het terugdringen van CO2 uitstoot?
Mevrouw Tineke Netelenbos, voorzitter van het bestuur van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders, (KVNR) en Peter van Terwisga, Research Coördinator van Damen Shipyards Group zullen op deze vragen een antwoord geven tijdens deze speciale Be Inspired bijeenkomst en laten zien dat Nederland zeker niet achter loopt als het om innovatieve ontwikkelingen in de scheepvaart gaat.

Ook het transportrecht is constant  aan veranderingen onderhevig getuige het nieuwste verdrag, de ‘Rotterdam Rules’, waarin al rekening wordt gehouden met de modernste logistieke concepten. ESL zit ook niet stil: in september is de nieuwe master Maritime & Transport Law van start gegaan. Prof. Frank Smeele zal laten zien dat het ‘natte’ recht evenzeer innovatief is. In dit kader zal ook het belang van samenwerking met de andere faculteiten via SmartPort worden belicht.

Deze tweede bijeenkomst wordt georganiseerd door de Kring van Juristen.

Heb je inhoudelijke vragen over deze bijeenkomst? Stuur dan een e-mail naar Emily van Dérogée-van Roosmalen.
Heb je vragen over de Dean's List? Stuur dan een e-mail naar deanslist@law.eur.nl.

16.00

Opening door prof. mr. Suzan Stoter, decaan Erasmus School of Law

16.10

Introductie van de sprekers door mr. Ellen Dutilh, voorzitter van de Kring van Juristen van de Erasmus Alumni Vereniging (EAV).

16.20

Tineke Netelenbos, voorzitter van het bestuur van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders, (KVNR), Milieuzaken binnen de KVNR, voorzitter Commissie “Het belang van innovatie in de scheepvaart”.

16.50

Ir. Peter van Terwisga, Research Coördinator van Damen Shipyards Group “De nieuwste ontwikkelingen in de scheepsbouw in Nederland”

17.40

Prof. mr. Frank Smeele, hoogleraar Commercial Law, havenhoogleraar bij SmartPort “Het transportrecht anno 2013”

18.00

Afsluiting en borrel

19.00

Einde

Doel Be Inspired
Studenten en ESL-alumni inspireren met bijeenkomsten waarbij het recht, actuele kwesties en cultuur een spannende en intrigerende mix vormen. Dat is het doel van de Be Inspired bijeenkomsten. Studenten die op de Dean’s List van Erasmus School of Law staan (tentamencijfer zeven of hoger) worden persoonlijk door de decaan uitgenodigd. Goed presteren wordt beloond met een interessant programma en door ontmoeting met alumni tijdens de afsluitende borrel. ESL-alumni willen we voor de Be Inspired bijeenkomsten van harte uitnodigen om zo contact te houden met onze faculteit, wetenschappers en studenten. De tweede Be Inspired bijeenkomst wordt inhoudelijk georganiseerd door De Kring van Juristen.

Inloop is vanaf 15.30 uur M1-19, afsluitend is er een borrel vanaf 18.00 uur tot 19.00 uur.