Postersessie Erasmus Smart Port Rotterdam & Port Research Center TU Delft - 6 maart 2012

Dinsdag 6 maart organiseerde Erasmus Smart Port Rotterdam in samenwerking met het Port Research Center van de TU Delft haar eerste PhD postersessie. Het evenement stond in het teken van de zichtbaarheid van havenonderzoek en vond plaats in het door Gerrit Rietveld ontworpen Podium O 950 direct aan de Maas. 70 genodigden, waaronder promovendi, hoogleraren en vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven gingen tijdens het evenement met elkaar in gesprek.

Met een prachtig uitzicht van Rotterdam op de achtergrond presenteerden promovendi van verschillende universiteiten in Nederland en België hun onderzoekswerk door middel van een "poster". Doel van deze posters is om de zichtbaarheid van onderzoek en kennis op havengebied te vergroten door deze op een overzichtelijke manier te presenteren.

De dag begon voor de promovendi al om 15.00 uur. In een informele setting konden de promovendi kennis maken met elkaar en ieders onderzoek.

Vanaf 16.00 uur arriveerden ook de eerste genodigden en waren er toespraken van o.a. Pauline van der Meer Mohr, voorzitter College van Bestuur Erasmus Universiteit Rotterdam en Hans Smits, directeur van het Havenbedrijf. Hans Smits benadrukte het belang van onderzoek voor de haven en verwacht in de toekomst zeker resultaten uit de samenwerking tussen het havengebied en kennisinstellingen.

Na de toespraken nam Bart Kuipers van Erasmus Smart Port Rotterdam, het woord om de prijzen te overhandigen voor de beste posters van die middag en was er tijd voor een tweede ronde met posters. De bijeenkomst werd afgesloten met een hapje en een drankje.

Prijzen waren er voor:

• Eerste prijs voor de beste PhD-poster over havenonderzoek, € 5.000,- Patrick Witte (Universiteit Utrecht), 'Coping with corridors: the case of code-24'
  • Tweede prijs voor Phd-poster over havenonderzoek, € 1.500,- Joek Schenk (Erasmus Universiteit Rotterdam), 'Trails of transfer. Networking Rotterdam business and the Ruhr's iron and coal industry, 1870-1940'

Met dit initiatief wil Erasmus Smart Port Rotterdam de zichtbaarheid van de kennis over de haven aanwezig binnen de kennisinstellingen verbeteren en zorgen voor meer interactie met het bedrijfsleven.

Bekijk het filmpje voor een sfeerimpressie van de dag.

Foto: Paul Kampman