Onderzoeksresultaten kunnen verbetering snelheid, veiligheid en energie-efficiency ondersteunen

Wat is de invloed van het gedrag van heftruckchauffeurs op het rendement van een magazijn? Drie studenten van de Rotterdam School of Management deden hier onderzoek naar. Hoe goed een magazijn het doet, hangt namelijk niet alleen af van de productiviteit of de kwaliteit. Veiligheid en duurzaamheid zijn ook belangrijke indicatoren. Chauffeurs beïnvloeden deze indicatoren door hun gedrag.

Patricia Bivol vond dat een focus op preventie bij heftruckchauffeurs tot minder fouten leidde. Een ander resultaat van haar onderzoek was, dat organisatiebeleid met een focus op productiviteit tot meer fouten leidt.

Ook Sepideh Zahrai vond dat chauffeurs met een focus op preventie minder fouten maakten, ook als ze de opdracht hadden zo snel mogelijk te werken. Verder bleek dat chauffeurs die veilig werken, minder tijd nodig hadden om een taak te volbrengen. Zij verbruikten ook minder energie. Dit opent perspectief om chauffeurs te leren zich tegelijkertijd op productiviteit, veiligheid en duurzaamheid te richten.

Dat een focus op preventie tot veiliger rijgedrag leidt, werd ook bevestigd in het onderzoek van Angeliki Roussi.

Download het onderzoek